לא רק בסוכות – מה היא עבודתו של סופר הסת"ם?

תוכן עניינים
לקבלת הצעת מחיר ארבעת המינים
מאמרים אחרונים
אהבתם?
שתפו עם החברים!

הכתיבה ביהדות היא בעלת משמעות מיוחדת, לאור העובדה שישנן מספר מצוות הקשורות בה. אותן מצוות דורשות מאיתנו לכתוב חלקים מסוימים מהתורה על גבי קלף עם דיו, כאשר סגנון הכתב הוא שונה מאשר זה שאליו אנחנו רגילים ביומיום. מי שעוסק בתחום הזה נקרא סופר סת"ם, ואם אתם לא יודעים מה בדיוק הפירוש של ראשי התיבות הללו, אנחנו כאן כדי להסביר.

 

סופר סת"ם

כדי להבין טוב יותר מהו סופר סת"ם, אנחנו צריכים לדעת קודם כל מה פירוש ראשי התיבות סת"ם. ספר תורה, תפילין, מזוזות ומגילות אלו הדברים שאותם כותב הסופר, ומכאן מגיעים גם ראשי התיבות הללו. תפילין ומזוזות הם חפצים שכל יהודי צריך להחזיק אצלו, וכמעט כל סופר סת"ם עוסק בכתיבה שלהם. כאשר מדברים על ספר תורה, זה כבר נעשה הרבה יותר מורכב.

לא רק בסוכות - מה היא עבודתו של סופר הסת"ם?

מחיר ספר תורה

גולת הכותרת של עבודת הסופר היא כתיבה של ספר תורה. ספר התורה מכיל למעשה את כל פרשיות התורה, וכתיבה שלו לוקחת לסופרים בדרך כלל כשנה. לכתיבת הספר יש להתכונן בצורה המתאימה, ומכאן נגזרת גם העלות של ספר תורה. אם אתם רוצים לכתוב לעצמכם ספר תורה כדאי לדעת שמדובר על הוצאה משמעותית. לקבלת הצעת מחיר מדויקת על ספר תורה לחצו כאן.

 

חומרי הכתיבה

כתיבת סת"ם ייחודית בכך שהיא נעשית על גבי קלף. בעוד שביומיום אנחנו כותבים רק על גבי ניירות מסוגים שונים, הקלף הוא חומר שנעשה מעור של בהמה. ביחס לכתיבת סת"ם יש הגבלות על סוג הבהמה שממנה הקלף צריך להגיע, כאשר רק בהמה טהורה היא כזו שהקלף שלה יכול לשמש לכתיבת סת"ם.

החומר שאיתו כותבים הוא דיו מיוחד, שהעובדה שהוא בצבע שחור כהה הופכת את הכתב לכזה שבולט מעל גבי הקלף. הכתיבה צריכה להיעשות בשורות ישרות, כאשר הגופן של הכתב נקרא כתב אשורי, והוא למעשה הכתב העברי הקדום, זה ששימש את אבות אבותינו בימי קדם.

לא רק בסוכות - מה היא עבודתו של סופר הסת"ם?

תפילין, מזוזות ומגילות

תפילין הם חפץ שיש לכל יהודי, ואם לא ידעתם, אז חשוב לדעת שבתוך התפילין מונחות פרשיות שכתובות גם הן בכתב סת"ם, על גבי קלף עם דיו. כך גם לגבי המזוזה שתלויה אצל כל אחד מאיתנו בפתח הבית. כתיבה של תפילין, מזוזה או מגילה לוקחת הרבה פחות זמן מאשר כתיבה של ספר תורה רגיל, אך גם אותם כדאי להזמין מראש.

 

לסיכום

המקצוע של סופר סת"ם הוא כתיבה, כאשר הכתיבה שלו מתמקדת בספרי תורה, פרשיות תפילין, מזוזות ומגילות. אותם פריטים צריכים להיכתב בצורה מיוחדת, עם דיו על גבי קלף. הכתיבה של הדברים הללו היא עבודה סיזיפית, ודורשת מהסופר דייקנות רבה בעת העבודה שלו. אם אתם רוצים לכתוב לעצמכם ספר תורה, מומלץ לפנות לסופר סת"ם כדי לקבל הצעת מחיר עבור הספר שלכם.

לא רק בסוכות - מה היא עבודתו של סופר הסת"ם?

שלום, אני מעוניינ/ת ארבעת המינים בסיטונאות, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן