מקפידים להיזהר: החשיבות שבזהירות בשימוש בספר תורה

תוכן עניינים
לקבלת הצעת מחיר ארבעת המינים
מאמרים אחרונים
אהבתם?
שתפו עם החברים!

היהדות רואה בחומרה רבה ביזיון של ספרי קודש ובפרט ביזיון ספר תורה. לגבי ספר תורה שנפל ישנן הנהגות מיוחדות והלכות עבור מי שבשלו נפל ספר התורה או לציבור שהיה נוכח במקום בשעת הנפילה. הלכות אלו כוללות תענית, לימוד תורה וצדקה. חשוב מאוד להיזהר באחיזת ספר התורה בכל עת: בזמן ההגבהה, בזמן הוצאת ספר תורה מארון הקודש, בזמן של החזקת ספר תורה תוך כדי ריקוד כמו בשמחת תורה או בזמן הכנסת ספר תורה ועוד.

 

אין ספר תורה נופל אלא בעוון בני המקום

המנהגים וההלכות הנוהגים בכל מקרה של נפילת ספר תורה מיועדים גם לציבור שהיה נוכח באותה שעה. בתלמוד מבואר כי עוונות בני המקום הם אלו הגורמים לביזון ספר תורה ולפיכך עליהם לחזור תשובה. יש מהפוסקים שסברו כי יש להתענות משך 40 יום, מנהג הנלמד ממשה רבנו ששהה 40 יום משעלה להר סיני לקבלת התורה. לפי החיד"א, מי שחזה בנפילת ספר תורה, ראוי שיתענה יחד עם מי שגרם בעצמו לנפילה.

מקפידים להיזהר: החשיבות שבזהירות בשימוש בספר תורה

נקיטת משנה זהירות בחגים ובמועדי ישראל

נפוצה התופעה בה מתקיימים מניינים רבים בחגים חלקם במסדרונות בית הכנסת, חלקם בחצר בית הכנסת ועוד. במקרים אלו חשוב לנהוג משנה זהירות בספר התורה על מנת למנוע חילול הקודש ונפילה חלילה של ספר התורה.

ספר תורה קטן הכולל עצי חיים קטנים, קל יותר להחזקה, לעומת זאת ספר תורה גדול וכבד יש להפקיד רק ידי אנשים בוגרים ואחראים למניעת כל תקלה. חשוב שהמניין יאורגן על ידי אנשים מבוגרים ולא על ידי נערים צעירים העשויים בבלי דעת ובחוסר מחשבה לגרום לתקלות שונות חס ושלום.

 

עצי חיים איכותיים

חשוב לדאוג שגווילי ספרי התורה יהיו כרוכים סביב עצי חיים חזקים במיוחד על מנת למנוע שבירה שלהם במהלך החזקתם, הגבהתם או הוצאתם מארון הקודש/ההיכל. בנוסף, יש להתאים במדויק את גודל עצי החיים לספר התורה, בכל מקרה בו הגודל לא יהיה תואם בדיוק את גודל הקלף, הוא עשוי להיפגם.

רוב עצי החיים מיוצרים מעץ בוק הנחשב לעץ חזק ביותר. ספר תורה ספרדי יכיל עצי חיים בעלי סיומת של דיסקיות עץ לעומת ספר תורה אשכנזי בו עצי החיים מסתיימים בידיות עץ או ידיות עץ בשילוב כסף.

 

נזהרים ביותר: שימוש בספר תורה מתוך אחריות רבה

לסיכום, חשוב מאוד ואף קריטי לנהוג כבוד רב וזהירות בשימוש בספר תורה, יש לדאוג לעצי חיים חזקים שישמשו כמנוף להחזקת ספרת התורה ובכל פעולה של הרמה, הגבהה, הוצאה או הכנסה חשוב לשתף מבוגרים המכירם בגדול התפקיד ומסוגלים לשאת את המשקל הגבוה של ספר התורה. נציין כי בנשיאת ספר תורה ספרדי יש לנהוג זהירות כפולה מכיוון שהנרתיק עשוי כולו מכסף במשקל רב.

מקפידים להיזהר: החשיבות שבזהירות בשימוש בספר תורה

שלום, אני מעוניינ/ת ארבעת המינים בסיטונאות, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן