כמה אפשר להרוויח בשוק ארבעת המינים?

תמיד קניתם ולא מכרתם? בארבעה ימים (ועבודה מאומצת), אפשר להרוויח, לפעמים, יפה מאד. שווה או לא? יצאנו לבדוק.
שוק ארבעת המינים בסיטונאות הוא שוק מדהים: במהלך ימים בודדים, או כמה שבועות אצל הסיטונאים, מתגלגלים בו מיליוני שקלים. כמה מיליוני? קשה לדעת בוודאות, כי הרבה סוחרים לא טורחים לדווח למס הכנסה, אך מדובר לכל הפחות בעשרות מיליונים, כנראה אפילו יותר.

אבל בואו נעשה רגע סדר. איך השוק הזה בנוי בכלל?

זה עובד ככה: ארבעת המינים, כידוע לכולנו, הם בסופו של דבר תוצרת חקלאית. היד הראשונה שמחזיקה באתרוג שאנחנו מברכים עליו בחג, היא ידו של המגדל. בישראל יש כמה וכמה מגדלים, שמטפחים במשך כל השנה פרדסי אתרוגים מזנים שונים.
מהמגדלים, הסחורה עוברת לסיטונאים. סיטונאי הוא בעל מחסן שקונה סחורה מהמגדלים, ומוכר אותה בכמויות קטנות יותר, לסוחרים קטנים. במחסן חלק גדול מהסחורה עובר מיון: אתרוגים ממויינים לקופסאות עם לפי הכשרים שונים ע"י אנשים מוסמכים לעניין. הדסים ממויינים לשקיות, ולולבים נארזים במארז פלסטיק קשיח.
אנחנו, בסופו של דבר, פוגשים בשוק (או בבית, תלוי ממי אתם קונים), את הסוחר הקטן, זה שקנה מהסיטונאי.
בדרך, כולם מרוויחים: המגדל, הסיטונאי, הסוחר, ואם יש סוכן שמשווק לבתים –אז גם הוא.
רק בשביל לסבר את האוזן: לולב שנמכר בשוק בעשרות שקלים, יכול לעלות לסוחר שקלים בודדים, או בין 12-15 ₪ ומעלה אם מדובר בזן מיוחד יותר, ואז גם מחירו בשוק בהתאם.
אתרוג שנקנה בחמישה עשר שקלים מהסיטונאי, יכול לעלות בשוק 60-80 ₪ ולפעמים יותר. וזה רק הרווח של הסוחר. לבריאות שיהיה לו.

אחרי ההקדמה, אפשר להגיע למה שמעניין באמת:

כמה נוער שעובד בשוק ארבעת המינים יכול להרוויח? זה תלוי כמובן, אם אתם עובדים בשביל מישהו או שאתם עצמאיים:
עבודה עבור מישהו בדוכן – זה המסלול המומלץ למי שלא חובב סיכונים. כשעובדים בשביל מישהו – כל הסיכון עליו. ויש סיכון, כמובן: אם הוא נתקע עם סחורה, או לא מוכר אותה במחיר גבוה מספיק, אפשר להגיע להפסד של אלפי שקלים. אם תבחרו לעבוד בשביל מישהו, סביר שישלמו לכם לפי שעה או באחוזים. התשלום הממוצע לשעה עומד באיזורה20-30 ₪ לשעה. באחוזים מקובל לתת באיזור 10%-20%, תלוי באיזה שוק, מה המחירים וכדומה. אם תעבדו ותצליחו למכור כמות יפה – תוכלו להרוויח בכמה ימים סכום יפה מאד.

שיווק סטים לבתים

פה מקובל לשלם לפי סט ולא באחוזים או שעות. התשלום המקובל נע סביב 20-30 ₪ לסט, לפעמים זה נע לכאן או לכאן, תלוי במחירים הסטים ובמצב השוק. מספיק שנער נמרץ מצליח לשווק 50 סטים לאנשים מבית הכנסת ומהשכונה שלו – וכבר הוא יכול לצאת עם רווח של 1500 ₪, וכל מה שהוא צריך זה לקחת אתם מהסוחר שאיתו הוא עובד ולחלק אותם בבתים.
עצמאי בשטח – לחובבי הסיכונים. מתאים לכם רק אם אתם חרוצים ובעלי ראש גדול – תצטרכו להתמקח עם הסיטונאי על מחיר הסחורה, לקבל החלטות שיווקיות, לבחור אתרוגים, למיין סטים ועוד ועוד. ההשקעה המינימלית היא של כמה אלפי ₪, אך התמורה בהתאם.
אם זה נשמע לכם מופרך עבור נוער, אז כנראה שאתם לא מכירים את האנשים הנכונים.
מנחם (שם בדוי, השם האמיתי שמור במרתפי המערכת) מאיזור השפלה, היום בן 23, נכנס כעצמאי לשוק ארבעת המינים בגיל 16.
"בשנה הראשונה שעבדתי בשוק, בכיתה י', עבדתי עבור מישהו", הוא מספר. "אחרי שלמדתי את השוק, והרגשתי שאני מכיר אותו מספיק, החלטתי בכיתה י"א לנסות להיות עצמאי."
הוא מספר, שלמרות הביטחון, זו לא היתה החלטה פשוטה. "ברור שהיו חששות. אבל חשבתי לעצמי, שגם אם ילך לא כל כך טוב, בטוח אכסה חלק מההשקעה."

כמה השקעת?

"באיזור 5000 ₪. קניתי 160 סטים. המחירים באותה שנה, למזלי הרב, היו נורא זולים בסיטונאות. בשנים אחר כך כבר היה יותר קשה."

וכמה הרווחת?

"אחרי הרבה עבודה קשה, הרווחתי באיזור 3000 ₪. אבל זאת היתה שנה טובה בשבילי. שנה אחר כך, לדוגמה, השקעתי הרבה הרבה יותר, עבדתי קשה פי שניים, והרווחתי אותו הדבר."

מה אתה ממליץ למי שרוצה להצליח כעצמאי בשוק?

"דבר ראשון, חשוב לדעת ממי קונים את הסחורה. לבדוק מה המחירים בשוק, ולראות שלא מנסים לעשות עליכם סיבוב. למי שקונה מאות סטים, אפילו שקל אחד במחיר של פריט הוא משמעותי בחישוב הכולל. דבר שני, להכיר את השוק שאתם נכנסים אליו, ולדעת להתאים את הסחורה. נניח אם אתם מוכרים בבני ברק או ירושלים, לא תוכלו להביא סחורה זולה ופחות מהודרת, כי פשוט לא יקנו. ודבר אחרון, לדעתי, זה לשמור על לקוחות קבועים. אם מישהו קנה מכם כמה סטים למשפחה שלו והיה מרוצה, הוא יתקשר אליכם גם בשנה הבאה. וגם אם הוא לא יתקשר מיוזמתו, אם תתקשרו אליו – הוא ישמח לחזור אליכם."

שלום, אני מעוניינ/ת ארבעת המינים בסיטונאות, אשמח לקבל פרטים.
דילוג לתוכן